SAF fuel
News

SAF: palivo, které mění letectví už i v Česku

Dlouhá léta platilo jednoduché pravidlo: v letectví existuje jen jedno palivo, a tím je JET A-1. Tento standard měl svůj jasný důvod – celosvětovou kompatibilitu letadel. Jenže zároveň to znamenalo, že odvětví bylo zcela závislé na fosilních palivech.Pokud chceme, aby se i v budoucnu létalo udržitelně a s menší zátěží pro životní prostředí, potřebujeme nové řešení. A tím řešením je SAF – Sustainable Aviation Fuel.

 

Co to vlastně je SAF?

Je to směs klasického leteckého paliva JET A-1 a biosložky. Ta se vyrábí z odpadních surovin, například z použitých kuchyňských olejů nebo zbytků z biovýroby. Nejrozšířenější technologií výroby je HEFA, tedy Hydroprocessed Esters and Fatty Acids. Výsledkem je vysoce kvalitní složka, kterou lze míchat s běžným palivem.

SAF se může přidávat do koncentrace až 50 %, a přesto zůstává plně kompatibilní s dnešními letadly i pozemní infrastrukturou. Právě to z něj dělá takzvané drop-in palivo: jednoduše se natankuje a letí bez jakýchkoli technických úprav či dodatečných investic.

SAF tak představuje unikátní kombinaci inovace a praktičnosti. Na rozdíl od jiných technologií dekarbonizace totiž není nutné čekat na nové generace motorů nebo zcela nové typy letadel. SAF funguje už dnes a umožňuje okamžitě snižovat uhlíkovou stopu leteckých společností.

 

Proč (zatím) není SAF k dispozici na každém letišti a v každém letadle?

Důvody jsou především ekonomické a kapacitní. Výroba SAF je technologicky mnohem náročnější a v současnosti i podstatně dražší než výroba klasického paliva. Výrobců, kteří dokáží HEFA technologii zvládnout v průmyslovém měřítku, je na světě stále málo. Objem produkce proto nestačí pokrýt rostoucí poptávku. TotalEnergies dnes v Evropě provozuje jednu biorafinerii a druhou uvede do provozu během roku 2026 - obě jsou ve Francii a byly přestavěny z původních ropných rafinérií. To je jasný signál, že i tradiční infrastruktura se může úspěšně transformovat a připravit na novou éru energetiky.

 

SAF a legislativa

Evropská unie od roku 2025 zavádí nové nařízení RefuelEU Aviation. Podle něj musí vybraná letiště zajistit, aby alespoň 2 % veškerého dodávaného paliva obsahovala biosložku. Výběr letišť se řídí počtem odbavených cestujících a objemem nákladní dopravy. V České republice se tato povinnost zatím týká pouze Letiště Václava Havla v Praze. I tak jde ale o zásadní krok, který určuje směr, kterým se bude letectví vyvíjet.

Právě v Praze se také odehrál důležitý milník. V červenci 2025 zde bylo společností TotalEnergies poprvé fyzicky dodáno palivo SAF, které obsahovalo 35 % biosložky. Tento okamžik lze považovat za začátek nové etapy českého letectví. Ukazuje, že technologie je připravená a že i český trh je schopen přijímat inovativní řešení, která podporují dekarbonizaci dopravy.

 

Výzvy a příležitosti

Cesta k masovému rozšíření SAF nebude jednoduchá. Mezi největší výzvy patří vysoká cena paliva a omezená výrobní kapacita. Přesto tyto překážky neznamenají stopku, ale spíše motivaci pro rychlejší inovace.

Na druhé straně se totiž otevírá řada příležitostí. SAF může během svého životního cyklu snížit emise CO₂ až o 90 % oproti fosilnímu ekvivalentu. To je číslo, které žádné jiné okamžitě dostupné řešení pro letectví zatím nenabízí. Kromě toho poskytuje SAF konkurenční výhodu pro společnosti, které dokážou toto palivo vyrábět a dodávat. Neméně důležité je i to, že klasické rafinerie lze postupně přestavět na bio provozy, a tím využít existující infrastrukturu k budování nové, udržitelné ekonomiky.

 

A co TotalEnergies a SAF?

Už v roce 2014 jsme spustili program „Lab’line for the Future“, v rámci něhož proběhlo 78 letů mezi Paříží, Toulouse a Nice na palivu s 10% podílem SAF. Postupně jsme šli dál – v roce 2021 jsme na komerčních linkách, například na trase Paříž–Montreal, využili směsi se 16% a dokonce 30% obsahem SAF.

SAF je součástí naší širší multi-energy strategie – cílem je dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050. V TotalEnergies máme s výrobou SAF více než deset let zkušeností. SAF vyrábíme výhradně z odpadů a zbytků v rámci cirkulární ekonomiky a kvalita vyrobeného paliva splňuje přísné mezinárodní normy (ASTM D7566). Po smíchání s JET A-1 je navíc z technického hlediska považováno za standardní palivo podle specifikace ASTM D1655. Produkty TotalEnergies nesou certifikaci ISCC-EU a jsou uznávány po celém světě.

I když je rok 2050 milníkem uhlíkové neutrality, budoucnost letectví se začíná psát už dnes. SAF samozřejmě není všelék na všechny výzvy leteckého sektoru. Ale je to praktické a okamžitě použitelné řešení, které dokáže zásadně snížit emise. Česká republika se díky první dodávce SAF zařadila mezi země, kde je tato cesta realitou, nikoli jen vizí. A TotalEnergies je připravena být partnerem, který pomůže tento přechod urychlit – od výroby, přes distribuci, až po spolupráci s leteckými společnostmi a letišti.

 

Máte na starosti nákup leteckých paliv?

V tom případě jste o SAF jistě slyšeli a třeba zvažujete jeho nákup. Pokud byste chtěli vědět víc, napište nám na [email protected].