Vlastnosti brzdových kapalin
Nízká stlačitelnost
Nízká stlačitelnost musí být zachována i při změně teplot a tlaku.
Zachování bodu varu („mokrý“ bod varu)
Vlhkost je přítomná téměř ve všech brzdových systémech, a to i přes snahu výrobců vozidel tento jev eliminovat.
Molekuly vody se změnou teplot mohou v brzdové kapalině začít kondenzovat a způsobovat korozi ve vedeních a třmenech. Při intenzivním brzdění a vysoké teplotě brzdové kapaliny se z vlhkosti mohou začít tvořit mikrobubliny, které snižují stlačitelnost brzdové kapaliny a tím snižují účinnost brzd.
Nízký bod tuhnutí
Pro spolehlivý a konzistentní provoz brzdového systému musí brzdová kapalina udržovat konstantní viskozitu v širokém rozmezí teplot, včetně těch extrémně nízkých. To je zvláště důležité u vozidel se systémy ABS, kontroly trakce a řízení stability atd.
Mazání pohyblivých částí
Všechny pohyblivé části v brzdové soustavě, jako např. brzdové válce nebo písty třmenu v bubnových nebo kotoučových brzdách, se musí volně pohybovat. Z těchto důvodů jsou pro snížení tření a opotřebení přidávány polyglykoly.
Kompatibilita materiálů
Brzdové kapaliny musí být kompatibilní s materiály brzdového systému. Zkoušky bobtnání a těsnění se provádějí při různých teplotách na standardizovaných vzorcích pryží typu SBR a EPDM a na specifických elastomerech používaných výrobci OEM. Během těchto zkoušek se měří změny objemu, průměru a tvrdosti vzorků.
Antikorozní ochrana
K ochraně kovu použitého uvnitř součástí, jako jsou třmeny a válce, se používají inhibitory koroze, které se přidávají do brzdové kapaliny.
Oxidační odolnost a tepelná stabilita
Brzdění je přeměna kinetické energie na teplo třením. Výsledné množství tepla je značné a závisí na hmotnosti a rychlosti vozidla.
Přesto za extrémních provozních podmínek dosahují brzdové kapaliny teploty až 200 °C. Tepelnou stabilitu určuje kvalita složek glykolových eterů a množství a povaha antioxidantů, které zlepšují tepelnou stabilitu a také zabraňují stárnutí, resp. oxidaci složek oleje a jejich přeměně na kyselé složky.