Co je to viskozita motorového oleje a jaké jsou viskozitní třídy?
Viskozita neboli tekutost oleje je míra vnitřního tření kapaliny. Pro motorové oleje se udává ve viskozitních rozsazích podle metodiky SAE (Society of Automotive Engineers).
- Zimní viskozitní třídy jsou podle předpisu SAE J300 označeny písmenem „W“ (winter) a číslem (0W, 5W, 10W, 15W atd.) – čím je číslo nižší, tím má olej lepší čerpatelnost při nižších teplotách. Díky tomu má olej také rychlejší náběh mazání při nízkých teplotách. Zimní viskozitní třída motorového oleje nemá vliv na jeho tekutost při 100 °C u vícestupňových olejů.
- Letní viskozitní třídy jsou podle předpisu SAE J300 označeny písmeny SAE a číslem (SAE 16, SAE 20, SAE 30, SAE 40 atd.) – čím vyšší číslo, tím má olej vyšší viskozitu při 100 °C (což obvykle bývá střední pracovní teplota motorového oleje). Letní viskozitní třída v žádném případě neovlivňuje bod čerpatelnosti při nízkých teplotách u vícestupňových olejů.
- Vícestupňové oleje splňují požadavky na viskozitu jak letního, tak zimního viskozitního rozsahu a jsou označené „zimní viskozitní třída“ – „letní viskozitní třída“, např.: 5W-40. Tyto vícestupňové oleje upravují požadavky jak na nízkoteplotní vlastnosti, tak na viskozitu při vysokých teplotách. Pro interpretaci parametru SAE J300 je u vícestupňových olejů třeba vycházet ze zimní viskozitní třídy pro nízkoteplotní parametry a z letní viskozitní třídy pro vysokoteplotní parametry.