Kamiony vymění naftu za elektřinu a vodík. Už je to „jen“ otázka času a peněz

Kamiony na vodíkový pohon slibují nulové emise, méně hluku a méně zápachu. Zároveň nabízí také rychlejší tankování, větší dojezd a postupem času i nižší náklady. A jakou roli v tomto odvětví hraje TotalEnergies?

vodikove-kamiony.jpg

Pravda je, že automobilová nákladní doprava bez naftových motorů je zatím vize z budoucnosti.

Evropské silnice dnes brázdí 6,2 milionu kamionů, ale jen 0,7 % z nich jezdí na alternativní palivo, jako jsou elektřina, hybridy nebo vodík. Nekonvenční motory jsou dosud 3,4% minoritou i mezi nově prodávanými kamiony. Hlavním důvodem je zatím omezený dojezd a vyšší cena oproti naftovým vozidlům.

Diesel vede, ale jak dlouho ještě?

Dieselový motor stále dominuje, a proto náklaďáky včetně autobusů produkují 6 % emisí v celé Evropské unii. Poměry by se měly začít měnit. Výroba nízkoemisních nákladních aut je poháněna inovacemi, nejistou situací na trhu s ropou a samozřejmě unijními předpisy, které myslí na životní prostředí.

Na trend snižování emisí už najely významné značky v silniční nákladní dopravě, kterými jsou například DAF, Daimler, Ford, Iveco, MAN, Scania nebo Volvo. Zavázaly se dosáhnout uhlíkové neutrality nejpozději do roku 2050 – mimochodem, úplně stejný cíl Net Zero máme také v TotalEnergies.

I proto jsme nedávno uzavřeli partnerství se společností Daimler Truck AG, jedním z největších výrobců užitkových automobilů na světě, abychom napomohli dekarbonizaci silniční nákladní dopravy. Daimler Truck chce nejpozději do roku 2039 prodávat jen vozidla s neutrální bilancí provozních emisí CO2.

Vodíkový, nebo elektrický pohon?

V soutěži alternativních pohonů nákladních aut získaly největší náskok elektrické dobíjecí baterie. Mnozí ještě více fandí vodíku, který produkuje elektřinu pro elektromotor přímo v pohonném systému.

Vodíkový pohon má například tyto výhody:

  • bezuhlíková energie, pokud se vyrábí z obnovitelných zdrojů
  • minimální ekologická stopa s nulovými škodlivými emisemi ve výfukových plynech
  • dojezd přes 1 000 km na jedno natankování trvající pár minut
  • jízdní komfort, tichý provoz, spolehlivost
  • zvětšením vodíkové nádrže získá auto více energie bez navýšení hmotnosti
  • potenciálně nižší náklady než dobíjení baterie elektřinou

Daimler Truck volí obě cesty a inovuje svá nákladní vozidla díky elektrickým akumulátorům a také pomocí vodíkových palivových článků.

„Jsme přesvědčeni, že uhlíkově neutrální přepravu v budoucnu umožní jak nákladní vozidla na vodíkové palivové články, tak i čistě bateriová vozidla,“ říká Karin Rådström, generální ředitelka společnosti Mercedes-Benz Trucks a členka představenstva společnosti Daimler Truck.

Jak by to mohlo vypadat v praxi? Na kratší cesty a lehčí náklady se více uplatní akumulátory. Na delší cesty a těžší náklady se budou více hodit palivové články.

Překážkou rozmachu vodíku v nákladní dopravě je zatím nedostatečná infrastruktura. V TotalEnergies pracujeme na všech článcích řetězce – od výroby přes skladování až po dodávky a distribuci vodíku.

TotalEnergies pomáhá budovat vodíkové čerpací stanice

Během spolupráce s Daimler Truck pomůžeme se zásobováním a logistikou vodíku, výdejem vodíku na čerpacích stanicích i vývojem vodíkových vozidel.

  • Do roku 2030 chceme vystavět a provozovat až 150 vodíkových čerpacích stanic na dálnicích a v depech pro kamiony v Německu, Nizozemsku, Belgii, Lucembursku a Francii.
  • Využijeme zkušeností z Německa, kde už dnes TotalEnergies provozuje 24 vodíkových čerpacích stanic pro osobní auta. První vodíkovou stanici jsme tam otevřeli v roce 2002.
  • Celkovým unijním cílem je výstavba zhruba 300 vodíkových čerpacích stanic pro nákladní vozidla do roku 2025 a nejméně 1 000 stanic do roku 2030. V České republice a Maďarsku by mělo v tomto období vzniknout zhruba dvacet stanic, na Slovensku do deseti, říká tato studie od Asociace evropských výrobců automobilů.

Jak jezdí kamion na vodík?

V současné době Daimler Truck testuje na silnicích v Německu nový vylepšený prototyp nákladního automobilu Mercedes-Benz GenH2. Vodíkový kamion má dojezd více než 1 000 km na jedno doplnění paliva. Dvě speciální nádrže na kapalný vodík jsou vyrobeny z ušlechtilé oceli a mají celkovou kapacitu 80 kg.

Podívejte se na fotky nebo na video níže.

Vozidlo má být stejně výkonné jako podobná nákladní auta se vznětovými motory. Přispět k tomu má kapalný vodík, který má oproti plynnému vodíku výrazně vyšší energetickou hustotu. První sériově vyráběné nákladní vozy GenH2 Truck by si zákazníci mohli koupit od roku 2027.

Prosadí se?

Ať už kamiony pojedou na vodík, nebo si baterie nabijí elektřinou, čistější energie budou v nákladní dopravě stále běžnější.

Naše energie pro automobilovou dopravu

Kromě vodíkové infrastruktury a elektromobility nabízíme řadu dalších produktů a služeb pro oblast silniční nákladní dopravy – například maziva pro nákladní automobily a autobusy.

Oblíbené jsou motorové oleje Rubia, které snižují opotřebení a spotřebu paliva, udržují čistotu motorů a minimalizují odstávky i čas na opravy. Nákladním vozům také poskytujeme analýzu olejů a kapalin – LubAnac.

 

Datum vydání: 12. 4. 2022

 

Přečtěte si také: