hero image blog 3
News

Zkratky a označení v motorových olejích – stručný průvodce


Není divu, že se při pohledu na spleť informací na obalech motorových olejů a maziv mnozí cítí jako ve španělské vesnici. Vždyť ne každý je automechanik anebo odborník na maziva. :) Proto jsme pro vás připravili rychlý přehled zkratek a označení, který vám výběr oleje usnadní.
Stejně jako např. u potravin, kde složení často rozhoduje, zda si je koupíte, nebo ne, i na obalech olejů najdete klíčové informace. Pojďme se podívat na nejčastější zkratky a vysvětlit si pojmy, které tyto zkratky znamenají.

OEM: Original Equipment Manufacturer

V překladu „výrobce originálního vybavení“. V praxi to znamená, že produkt (motorový olej, převodový olej, chladicí kapalina atd.) byl testován samotnou automobilkou a na základě vyhovujících výsledků všech zkoušek a testů mu bylo vystaveno schválení (tzv. approval), které garantuje splnění všech požadavků, technických a výkonových parametrů konkrétního výrobce vozidel.

Jednou z nejznámějších a nejpoužívanějších OEM specifikací pro motorové oleje je norma VW 504.00 / VW 507.00. Jde o výkonový předpis určený pro vozidla koncernu Volkswagen Group – například VW Passat B7 2.0 TDI s filtrem pevných částic, Audi A4 B8 1.8 TFSI, Škodu Superb 2.0 TDI CR, SEAT Leon 1.4 TSI a další.

Ale pokud na obalu oleje vidíte zmínku o této specifikaci, nemusí to ještě automaticky znamenat, že olej skutečně všechny požadavky normy splňuje. Výrobce tím může pouze deklarovat kompatibilitu. Jedinou stoprocentní jistotu poskytuje tzv. OEM approval – oficiální schválení automobilkou, že daný olej byl testován a opravdu odpovídá všem nárokům konkrétní normy a je plně kompatibilní s požadavky motoru vašeho vozidla.

Výběr oleje podle OEM specifikace je každopádně nejjednodušší způsob, jak se vyhnout koupě nevhodného produktu pro vaše auto.

 

 

Mezinárodní specifikace motorových olejů
 

  • API (American Petroleum Institute)
     
  • ACEA (European Automobile Manufacturers Association)
     
  • ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee)
     
  • JASO (Japanese Automotive Standards Organization)
     

Ve výsledku všechny tyto normy hovoří o stejné věci  – výkonové úrovni motorových olejů s ohledem na odlišnosti a priority konkrétní normy. Tyto mezinárodní specifikace upravují pouze základní parametry a výkonové požadavky na motorový olej. Ale v žádném případě nemůžou nahradit tovární OEM normy, které jsou mnohem přísnější ve specifických požadavcích (opotřebení některých částí motoru, úsady, kompatibilita s FAP, SCR, různými typy paliv, atd.) a reflektují specifické nároky konkrétního motoru.
 

ACEA (European Automobile Manufacturers Association)

Evropská norma pro motorové oleje rozděluje produkty podle typu motoru a pro každý má příslušné písmeno:

  • A (benzínové) nebo B (dieslové) – starší motory bez emisních systémů jako třeba filtr pevných částic nebo SCR katalyzátorů, které mimo jiné upravují HTHS viskozitu.
  • C – moderní benzínové i dieselové motory s filtrem pevných částic, nebo SCR katalyzátorem, upravujícími rozsah HTHS viskozity a s nízkým obsahem sulfátového popela. (Dále se dělí na specifické třídy jako C1, C2, C3, …)


API (American Petroleum Institute)

API stanovuje výkonnostní standardy motorových olejů. Zajímavostí je, že na rozdíl od evropských norem neřeší množství sulfátového popela – tedy to, zda vozidlo má nebo nemá filtr pevných částic. Detailnější označení se pak skrývá v příslušném písmenu:

  • S – benzínové motory
  • C – dieselové motory


ILSAC (International Lubricants Standardization and Approval Committee)

Poslední vydání této americké normy se zaměřuje na snížení HTHS viskozity, která má vliv na snížení vnitřního tření motoru a s tím související úsporu paliva a snížení emisí.

  • ILSAC GF-6A: Oleje viskozitního rozsahu SAE xW-20 (resp. xW-30) s HTHS viskozitou min. 2,6 cP (resp. min. 2,9 pro xW-30)
  • ILSAC GF-6B: Oleje viskozitního rozsahu SAE 0W-16 a 0W-12 s HTHS viskozitou min 2,3 cP. 


Tyto oleje jsou obecně doporučované zejména asijskými výrobci vozidel – odpovídají konstrukci úsporných motorů s nízkým třením.


JASO (Japanese Automotive Standards Organization)

Specifická norma upravuje požadavky jak pro osobní auta, nákladní auta, stavební stroje a zemědělské stroje, tak i motocykly nebo skútry:

  • JASO GLV-1: Specifikace pro nejnovější benzínové motory, vyžadující velmi nízkou HTHS viskozitu 
1,7 až 2,0 cP a pro viskozitní rozsah SAE 0W-8. 
  • JASO MA/MA2: Pro motocyklové motory s mokrou spojkou. Běžně doporučovaná specifikace pro většinu sportovních a cestovních motorek.
  • JASO MB: Pro motocyklové motory bez mokré spojky, například skútry.
  • JASO FA-FD: Olej pro dvoutaktní motory motocyklů, skútrů a sněžných skútrů.
  • JASO DH1-DL1: Pro užitková vozidla vybavená dieselovým motorem (lehká, středně těžká).


 

Viskozitní třída

Viskozita nebo-li tekutost se řídí normou SAE (Society of Automotive Engineers) a dělí oleje dle viskozity v zimě (první číslo + „W“ jako winter) a za vysokých teplot (druhé číslo).

Viskozitu motorového oleje určuje norma SAE J300. Obvykle se skládá ze dvou čísel.

  • První číslo (např. 5W) označuje bod čerpatelnosti, tedy to, jak dobře si olej zachovává tekutost za studena. Čím je bod čerpatelnosti nižší, tím se olej snadněji čerpá a proudí při nízkých teplotách. Díky tomu je zaručen tzv. rychlejší náběh mazání při studených startech.
  • Druhé číslo (např. 30 nebo SAE 30) udává viskozitu oleje při 100°C. Čím je toto číslo vyšší, tím je vyšší i kinematická viskozita oleje při 100°C.


Příklady viskozitních tříd

  • 0W-20 – Olej s nízkou viskozitou, určený pro moderní benzínové motory včetně hybridních pohonů. Velmi dobré vlastnosti i za nízkých teplot. Nízká HTHS viskozita pomáhá snižovat spotřebu paliva.
  • 5W-30 a 5W-40 – Univerzální volba vhodná pro většinu osobních vozů. Nabízí rovnováhu mezi spolehlivým startem v zimě a ochranou motoru při vyšších teplotách.
  • 10W-40 – Často doporučovaný olej pro starší motory, kde je klíčová vyšší ochrana při větším zatížení.
  • 15W-50 – Vhodný pro veterány a sportovní vozidla, kde je potřeba udržet pevný mazací film i při extrémním zatížení a teplotách.

 


Tři místa, kde najít informace o motorovém oleji pro vaše auto

1. Uživatelský manuál 

Jedním z nejspolehlivějších zdrojů je jednoznačně servisní knížka nebo uživatelský manuál k vašemu vozidlu. Výrobce auta tady uvádí viskozitu na základě doporučení OEM specifikace a intervaly výměny oleje. Měli byste zde najít i doporučení na další důležité kapaliny – převodový olej, chladicí a brzdová kapalina.

Tip: Pokud manuál nemáte, často jej můžete stáhnout jako PDF z webu výrobce auta.


2. Štítek v motorovém prostoru nebo pod kapotou

Některá auta mají štítek s doporučenou OEM specifikací oleje, který je nalepený na vnitřní straně kapoty nebo na víčku olejové nádrže.


3. Online – LubAdvisor od TotalEnergies

Stačí zadat značku, model a rok výroby auta a získáte doporučený konkrétní motorový olej, převodový olej, chladicí kapalinu atd. Pro detailní info, jak pracovat s LubAdvisorem, jsme sepsali i samostatný článek.

 

Pokud chcete vědět víc ohledně značek a zkratek nebo olejů obecně, budeme rádi, když se nám ozvete
na emailovou adresu: [email protected].