Jak nabít elektromobil a kolik to stojí?

Baterie elektromobilů potřebují pro svou činnost stejnosměrný (DC) proud. Při nabíjení tak existují
2 možnosti, které se liší rychlostí nabíjení, technikou i náklady:

  • Nabíjení střídavým proudem (AC)
    Do elektromobilu je dodáván střídavý proud přímo z elektrické sítě (například klasické domácí zásuvky). V elektromobilu ho následně palubní nabíječka převádí na stejnosměrný (DC) proud a ukládá do baterie.
  • Nabíjení stejnosměrným proudem (DC)
    U DC nabíječek se střídavý proud (AC) převádí na stejnosměrný už v samotné nabíječce. Do elektromobilu je tak rovnou dodáván stejnosměrný proud, který míří přímo do baterie. Nabíjení je díky tomu rychlejší.

 

Rozdíly mezi nabíjením střídavým (AC) a stejnosměrným (DC) proudem

Nabíječka

  • AC: Kabel do zásuvky, wallbox
  • DC: Samostatná dobíjecí stanice

Zdroj

  • AC: 230 V / 400 V
  • DC: Výkonné odběrové místo

Umístění

  • AC: Domov, veřejná místa
  • DC: Dálnice, veřejná místa

Typické využití

  • AC: Nabíjení doma přes noc
  • DC: Nabíjení na cestách

Dostupnost u elektromobilu

  • AC: Standardní výbava
  • DC: Standardní / na přání

Konektory (Evropa)

  • AC: Typ 2 (Mennekes)
  • DC: CCS/CHAdeMO

Maximální výkon

  • AC: 22 kW
  • DC: 350 kW

Dobití baterie

  • AC: 8–12 hodin
  • DC: 1–2 hodiny

Náklady (platné k 1. 9. 2022)

  • AC: 1–2 Kč/km
  • DC: 2–3 Kč/km

 

Na co si dát pozor při nabíjení elektromobilu?

  • Rychlonabíjení stejnosměrným proudem je u většiny elektromobilů dostupné pouze do 80 % kapacity baterie. Následně se rychlost nabíjení snižuje z důvodu ochrany baterie.
  • Pro životnost baterií je nejšetrnější pomalejší nabíjení střídavým proudem (AC). Doporučujeme proto nabíjení doma přes noc střídavým proudem a rychlé DC nabíječky využívat na cestách.
  • Při nabíjení střídavým (AC) proudem rozhoduje o maximální rychlosti nabíjení výkon palubní nabíječky. Pokud budete nabíjet u stanice o výkonu 11 kW, ale palubní nabíječka vašeho elektromobilu má výkon jen 7,2 kW, bude se nabíjet pouze touto nižší rychlostí.
  • Během nabíjení elektřiny do baterie dochází ke ztrátám až 10 % podle typu nabíječky. Abyste například nabili baterii o kapacitě 100 kWh, můžete zaplatit za odběr ve výši až 110 kWh.
Byla tato odpověď užitečná?