Regulace, náklady, paliva, digitalizace a technologie. To jsou hlavní témata pro dopravce a logistické firmy na nejbližší měsíce a roky. V TotalEnergies máme nejedno řešení.
- Změny a regulace na evropském trhu
- Snižování nákladů
- Alternativní paliva
- Digitalizace dokumentů
- Samořiditelné kamiony a další inovace
1) Změny a regulace na evropském trhu
Předpovědi pro dopravní firmy nejsou úplně optimistické, přestože se očekává, že silniční doprava v roce 2022 vzroste o téměř 5 % a dostane se zpátky na předcovidovou úroveň.
Z důvodu rostoucích cen energií a pohonných hmot, narušených dodavatelských řetězců (nedostatek čipů, uzavření továren kvůli covidu-19), omezené přepravní kapacity námořní dopravy a vysoké inflace budou dopravci, stejně jako další firmy, bojovat o místo na trhu. Ceny nových tahačů rostou o 15–25 %, přestože prodeje klesají a flotily po celé Evropě stárnou. Zdražuje také údržba, servis a je problém s dostupností některých náhradních dílů.
V roce 2023 se naplno projeví tzv. silniční balíček (Mobility Package), který zavádí přísnější pravidla pro přeshraniční přepravu v rámci Evropské unie. Dopadne především na přepravce z Bulharska, Rumunska a pobaltských zemí. Profitovat by na tom ale mohly dopravní společnosti z České republiky a sousedních zemí včetně Polska, které jsou díky své poloze blíže západní Evropě.
2) Snižování nákladů
Jak snížit náklady na servis a provoz? Jedním z hlavních faktorů je mimo jiné preventivní a proaktivní údržba.
U moderních vozidel v současné době platí trend maximálně prodloužit výměnný interval olejových náplní a minimalizovat počet pravidelných servisních prohlídek. Proto je velmi důležité proaktivně sledovat technický stav a eliminovat neplánované odstávky vozidla.
Níže uvádíme několik příkladů proaktivní údržby, které mohou vést ke snížení nákladů na mimořádný (neplánovaný) servis:
Sledujte stav a opotřebení motoru pomocí analýzy LubAnac
- Tato diagnostika je schopna odhalit zvýšené opotřebení pohyblivých částí motoru díky analýze otěrových kovů a také případný únik chladicí kapaliny do oleje. Dále LubAnac odhalí palivo v motorovém oleji včetně zvýšeného množství sazí, které může vést k zanesení filtru pevných částic (FAP).
- Díky službě LubAnac znáte stav svého motoru a zabráníte tak neplánované odstávce vozidla, popřípadě přepnutí do nouzového servisního módu.
Maximalizujte životnost SCR katalyzátorů
Nákladní vozy dnes musí plnit stále přísnější emisní normy. Důsledkem je více složitých dílů pod kapotou a vyšší náklady na servis a opravy. Jedním z nich je systém SCR (selektivní katalytická redukce), který snižuje emise oxidu dusíku u naftových motorů nákladních vozů, autobusů a strojů.
Pokud vaše vozy nejsou v provozu plně zatížené, dělají časté zastávky nebo pracují při nízkých teplotách, může se stát, že výfukové plyny nebudou mít dostatečnou teplotu k tomu, aby se v nich rozprostřelo AdBlue. Následkem nedostatečného rozprostření AdBlue ve výfukových plynech mohou vznikat krystalky kyseliny kyanurové na mřížkách SCR katalyzátoru, které vedou k jeho zanesení a nutnosti následné výměny celého SCR katalyzátoru.
V TotalEnergies jsme vyvinuli produkt ClearNOx. Jde o kapalinu AdBlue obsahující navíc aditiva, která zabraňují tvorbě krystalků a udržují systém SCR katalyzátorů čistý.
ClearNOx přináší následující výhody:
- Udržuje systém SCR čistý, brání tvorbě krystalků.
- Patentované složení, při jehož vývoji jsme spolupracovali s výrobci motorů a nákladních vozů.
- Snadné použití – plní se do nádrže na kapalinu AdBlue.
3) Alternativní paliva
Silniční doprava se podílí 10 % na světové produkci skleníkových plynů. Její podíl roste ze všech sektorů nejrychleji. Tlak na větší udržitelnost proto bude sílit i zde.
Konec prodeje spalovacích motorů, který postupně stanovují evropské i mimoevropské státy, se tak nejspíš bude v budoucnu týkat i nákladní dopravy. Velké firmy zavádějí udržitelné cíle pro své flotily a spolupracují přímo s výrobci bezemisních nákladních vozů. Také někteří zákazníci jsou ochotni si připlatit za doručení zboží, které je ohleduplnější k přírodě.
Podle průzkumu evropské logistické firmy očekávají, že v roce 2025 bude poměr fosilních a alternativních pohonů v jejich flotilách 50 : 50. Poptávka po naftových motorech klesla v roce 2022 podle stejného průzkumu na 30 % (z 50 % v roce 2018).
Mezi výrobci tahačů vidíme dvě skupiny a každá preferuje jiný pohon:
- Elektřina – část výrobců sází na elektrické tahače kvůli nižším nákladům na výrobu a stále se rozšiřující dobíjecí infrastruktuře.
- Vodík – ostatní věří pohonu na vodík, protože je vhodnější na delší vzdálenosti, pro těžší náklad a rychleji do něj lze doplnit palivo.
TotalEnergies pomáhá s rozvojem obou technologií. Uzavřeli jsme partnerství se společností Daimler Truck AG, jedním z největších výrobců užitkových automobilů na světě, abychom podpořili rozvoj vodíkových nákladních vozů. Pro elektromobily nabízíme výkonné nabíječky do firem a domácností. A myslíme i na standardní naftové motory, které s oleji Rubia Fuel Economy šetří palivo i přírodu.
Převozem zboží to nekončí, k produkci emisí CO2 přispívají i skladiště a další části přepravního řetězce. Proto jsme ve spolupráci s našimi zákazníky vyvinuli nové obaly Quartz Box pro motorové oleje. Ušetří až 86 % plastů, jsou levnější na likvidaci a při transportu se jich na paletu vejde o 20 % více.
K větší transparentnosti celého oboru přispěje takzvaný Carbon reporting – přesný rozpis produkce skleníkových plynů v každém kroku přepravy. Dohled zákazníků a stakeholderů bude lépe motivovat firmy ke snižování emisí a tím pomůže i jejich image a konkurenceschopnosti.
4) Digitalizace dokumentů
Další chystanou novinkou pro silniční dopravu a logistické firmy je digitalizace nákladní dopravy.
Už před časem schválila Evropská unie nařízení o informacích o elektronické nákladní dopravě (eFTi). Šlo o první krok ke správě dokumentů a komunikaci firem s úřady čistě v elektronické podobě.
Od té doby se nařízení začíná zavádět do praxe, aktuálně definicí technických parametrů. V platnost vejde v roce 2024. Cílem je snížit administrativní zátěž, papírování, zefektivnit komunikaci a udržitelnost celého oboru logistiky.
Spolu s digitalizací se očekává také další rozšíření elektronické verze dokladů e-CMR (snad přímo v rámci eFTi), kterou teprve nedávno schválilo na svém území Německo. Očekává se, že e-CMR bude povinný od roku 2026.
V TotalEnergies pro své partnery nabízíme elektronickou fakturaci, která fakturu doručí až o 4 dny dříve než klasická papírová verze.
5) Samořiditelné kamiony a další inovace
Nejčastěji slýcháme o autonomním řízení ve spojitosti s osobními auty nebo taxislužbami. Experti se však shodují, že prvním široce využívaným autonomním dopravním prostředkem budou nákladní vozy.
Kamiony totiž stráví většinu cesty na dálnici, kde je provoz předvídatelný. Oproti osobním vozům také nabízí jejich vysoké kabiny vhodnější umístění senzorů pro lepší přehled o okolní dopravě.
Nákladní vozy bez řidiče by oboru logistiky významně ulevily snížením celkových nákladů. A stejně to vidí i investoři: v roce 2017 získaly společnosti pracující na vývoji autonomních kamionů 100 milionů dolarů, v roce 2021 už to bylo 5,6 miliardy dolarů.
A jaké konkrétní výhody přinese autonomní řízení do silniční dopravy?
- Méně řidičů: Ať už jde o nákladní vůz zcela bez řidiče, nebo dohled jednoho řidiče nad více kamiony najednou.
- Rychlejší a efektivnější přepravu: Autonomní kamion zvládne urazit trasu k zákazníkovi rychleji díky pracovní době bez omezení i nutnosti dělat povinné přestávky.
- Nepřerušený provoz: Při správné údržbě mohou autonomní vozy fungovat ve dne i v noci 365 dní v roce.
- Větší bezpečnost: Neúnavný počítač snižuje riziko dopravní nehody, která je u těžkých nákladních vozů obzvláště nebezpečná.
- Méně papírování a vylepšení procesů: Například pro dodávky na složitější místa (se kterými si počítač zatím neporadí) využívají společnosti už dnes asistenci člověka, který převezme řízení na část cesty (takzvaná „first mile“ nebo „last mile“).
Samořiditelné nákladní vozy se dnes testují na silnicích například v USA nebo ve Švédsku. Test z roku 2021 ukázal, co autonomní kamiony dokážou: nákladní vůz společnosti TuSimple doručil v USA náklad melounů o 42 % rychleji než člověkem řízený kamion (14 ku 24 hodinám). Pouze u nakládky a vykládky asistoval člověk, téměř 1,5 tisíce kilometrů mezi tím absolvoval kamion zcela sám (na „middle mile“).
Firma Locomation testuje režim konvoje s dvěma kamiony a dvěma řidiči. Kamion jedoucí vpředu má za volantem řidiče. Druhý kamion jede autonomně za ním a jeho řidič může mezitím odpočívat. Oba se pravidelně střídají. Konvoj obou kamionů tak dle americké legislativy může jet nonstop až 22 hodin – přepraví tak zboží dvakrát rychleji a dvakrát dál.
Druhým a méně rizikovým způsobem testování je provoz autonomní techniky pouze v areálu firmy. Společnost Outrider takto v britském Brightonu provozuje autonomní flotilu tahačů, které manipulují s přívěsy po areálu. Vozy pracují 16 hodin denně a dohlíží na ně několik pracovníků.
Sledujte i nadále vývoj silniční dopravy bez řidiče. Může být blíž, než jsme si mysleli.
Aktuálních trendů, které v dnešní postcovidové době přetváří silniční dopravu i logistiku, je ještě více: logistika 4.0, roboti, automatizace, umělá inteligence (AI) nebo blockchain.
Přejeme vám šťastnou cestu, ať už jste v roli dopravců, nebo zákazníků.
Datum vydání: 26. 9. 2022