Možná byste tipovali, že vám ukazujeme nejnovější „batmobil“. Jenže tohle není sci-fi, ale realita. Závodní prototyp Peugeot 9X8 bude mít premiéru už v roce 2022 na mistrovství světa FIA WEC.
Hybridní Peugeot 9X8 s pohonem všech kol nebude vozit superhrdiny Batmana ani Supermana, ale superjezdce v elitní třídě vytrvalostních závodů Le Mans Hypercar (LMH). Tato kategorie nahradí bývalou LMP1.
„Nikdy jsme ještě nic podobného neviděli.“
„9X8 otevírá novou kapitolu motorsportu.“
„Zcela revoluční.“
„Takovou míru kreativity jsem nečekal.“
„Toto je skutečně budoucnost závodních speciálů.“
To jsou názory pilotů týmu Peugeot, kteří měli šanci vyzkoušet nový závodní prototyp. Někteří z nich závodili také ve formuli 1, takže je obvykle jen tak něco nerozhází. Nová pravidla otevírají nové možnosti pro výkon, aerodynamiku a design. Může tak vzniknout opravdu unikátní vůz.
V čem je toto hyperauto výjimečné?
Závodní speciál Peugeot 9X8, na jehož vývoji se podílíme, využívá benzínový motor doplněný o systém rekuperace kinetické energie.
Spalovací motor v zadní části vozu je součástí pohonné jednotky Peugeot Hybrid4 500 kW. Vidlicový šestiválec 2,6 l 90° biturbo má extrémně vysoký plnicí tlak a výkon 500 kW (680 k). Převodovka je sedmistupňová sekvenční.
Předek je poháněn elektromotorem 200 kW, který se podle pravidel zapojuje do akce od rychlosti 120 km/h výše.
Speciální baterii s vysokou energetickou hustotou a 900V architekturou vyvíjí společně divize Peugeot Sport a Saft, dceřiná společnost TotalEnergies. Z dílny TotalEnergies pochází také palivo a maziva.
A co rychlost?
Peugeot 9X8 je zrozen pro závody. Přestože má být nová řada LMH obecně kvůli nižším nákladům trochu pomalejší než předchozí LMP1, očekává se, že hyperauta nové generace budou v závislosti na podmínkách také dosahovat nejvyšší rychlosti přes 300 km/h.
Co vás určitě zaujme, je DESIGN. Podívejte se na krásné video:
Okouzlující ze všech stran
Loïc Duval, vítěz legendárního závodu 24 hodin Le Mans, to vystihl:
„Jsou auta, u kterých si říkáte: to je krásné zepředu, tohle z profilu a toto zezadu. Viděl jsem 9X8 a je opravdu okouzlující ze všech stran.“
Tak se pojďte pokochat společně s námi a vžít se do kůže budoucích pilotů Peugeotu 9X8.
Začněme barvou – šedá Selenium s kontrastními zelenožlutými prvky v barvě Kryptonite je použita na karoserii i v kokpitu. Kokpit se mírně naklání dopředu, tvar karoserie připomíná siluetu šelmy připravené ke skoku.
Pohled zezadu možná způsobí fanouškům mírný šok. Kde je spoiler?! Nové předpisy povolují jeden nastavitelný aerodynamický prvek, aniž by určovaly, že to musí být zadní křídlo. Výpočty a simulace přitom designérům ukázaly dobré výsledky i bez něj. Tvary jsou tak plynulejší a harmoničtější, hladké plochy navazují na boky a ústí u předních kol. Na zádi vozu se podepsaly tři svítící drápy.
Nový znak Peugeotu s hlavou lva uvidíte na přídi vozu a podsvícenou verzi také na bocích. Na předních i zadních světlech se blýskají tři vrypy lvích drápů. Vnější zpětná zrcátka jsou integrovaná do karoserie, takže nepřekáží proudění vzduchu. Precizně propracovaná kola vhodně doplňují vyvážené a jasně strukturované boky vozu. Průduchy blatníků odhalují pneumatiky.
Jedním z největších zážitků je samotný kokpit. Dosavadní kabiny závodních vozů postrádaly identitu značky. To se teď mění. Prostřednictvím onboard kamery během závodů si užijete skvělý design kokpitu společně s jezdci i v televizi.
Design Peugeotu 9X8 už dokonce vyhrál jednu prestižní cenu – byl vyhlášen nejhezčím hyperautem na 37. ročníku Mezinárodního automobilového festivalu Grand Prix.
Peugeot 9X8 – technické údaje v kostce
- Třída: Le Mans Hypercar (LMH)
- Délka: 5 000 mm
- Šířka: 2 080 mm
- Výška: 1 180 mm
- Rozvor: 3 045 mm
- Pohonné ústrojí: Peugeot Hybrid 4 500 kW (pohon všech kol)
- Zadní pohon: 500 kW (680 hp), 2,6 l twin-turbo, 90stupňový benzinový spalovací motor V6 + sedmistupňová sekvenční převodovka
- Přední pohon: 200kW elektromotor-generátor + jednorychlostní reduktor
- Baterie: 900V baterie s vysokou energetickou hustotou, vyrobená ve spolupráci Peugeot Sport a TotalEnergies/Saft
- Palivo & maziva: TotalEnergies
Kdy nové technologie uvidíme v běžném provozu?
Závodní Peugeot 9X8 je nyní ve fázi prototypu. V ostré akci se ukáže v roce 2022 na mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA WEC, jejichž součástí je také podnik 24 hodin Le Mans. Za volantem 9X8 uvidíme například bývalé jezdce formule 1 Jeana-Érica Vergneho, Kevina Magnussena a Paula di Restu.
Extrémní závod 24 hodin Le Mans je výbornou zkouškou pro Peugeot i TotalEnergies. Auta absolvují 5 400 kilometrů za jeden den, což je skoro tolik, kolik ujede vůz formule 1 za celou sezónu. V soutěži tak půjde nejen o sportovní výsledek, ale také o test hybridního systému a technologie pro snížení spotřeby paliva, potažmo emisí CO2.
Společně s Peugeotem si slibujeme, že získané poznatky využijeme nejen při podpoře budoucnosti motorsportu, vývoji komponent pro sériové vozy, ale rovněž i pro automobilová maziva.
Držme si palce, abychom výsledky brzy viděli i na našich silnicích.
Přečtěte si také: