Dostat se rychle z místa A do místa B je důležité, ale také potřebujeme dýchat. Je rozdíl žít tam, kde se jezdí zdravě, nebo kde se vypouští emise CO2 ve velkém. Přečtěte si, co pro udržitelnost v osobní a hromadné dopravě dělají největší města u nás i u sousedů.
Doprava a cestování má globální podíl na emisích CO2 mezi 20 až 25 %. Negativní dopady na ovzduší včetně třeba hluku snižuje elektromobilita, a proto v TotalEnergies stavíme elektrické nabíjecí stanice po celém světě. Do roku 2025 jich plánujeme v Evropě postavit 150 000. V přechodu na čistší energie podporujeme také nákladní dopravu.
Městům, dopravním podnikům i firmám v České republice dodáváme dobíjecí stanice a další služby v oblasti elektromobility.
Podívejte se na srovnání měst
Jak si v elektromobilitě stojí významná města ve střední Evropě?
Přímo u 12 vybraných měst v Česku, na Slovensku a v Maďarsku jsme zjišťovali, jak jsou na tom dnes a co plánují do budoucna.
Elektromobilita v Česku
Elektromobilita na Slovensku
Elektromobilita v Maďarsku
Elektromobilita v Praze
Situace dnes
- Parkování pro elektromobily zdarma v zónách placeného stání
- Staví se nabíječky pro elektromobily
- 14 elektrobusů, testuje se autobus na vodíkový pohon a elektrifikují se další autobusové linky
Plány do budoucna
- Praha plánuje rozvíjet dobíjecí infrastrukturu a má klimatický plán do roku 2030
- Do roku 2025 zprovozní minimálně 750 dobíjecích stanic, do roku 2030 celkově 4,5 tisíce stanic
- Během 6 let vznikne 3–6 tisíc nabíjecích míst přímo na lampách veřejného osvětlení
- V ČOV Bubenči přibude výrobna biometanu a velkokapacitní tepelná čerpadla pro dodávku tepla domácnostem
- Do roku 2030 budou mít 75% podíl bezemisní elektrobusy, bateriové trolejbusy a nízkoemisní autobusy mezi všemi autobusy DPP
Elektromobilita v Brně
Situace dnes
- 20 nabíjecích stanic, ve výstavbě je dalších 11 stanic
- 80 % vozového parku MHD má ekologický pohon: 2/3 tvoří tramvaje a trolejbusy na elektřinu, polovina autobusů jezdí na zemní plyn
- Testuje se elektrobus SOR NS 12 electric a autobus na vodíkový pohod v programu Připrav Brno
Plány do budoucna
- Dokončení velkého městského okruhu
- Rozvoj infrastruktury pro elektromobily
- Rozvoj dopravní telematiky včetně přípravy infrastruktury na autonomní automobily
- Přesun nádraží a napojení Brna na vysokorychlostní trať, zachování umístění na tratích TEN-T (politika transevropské dopravní sítě)
- Ustavení ochranného systému před tranzitní dopravou (X43, rozšíření D1)
- Zavedení rezidentního parkování a vybudování systému parkovišť P+R
- Rozvoj cyklistické sítě včetně řešení problémových míst (křižovatky, přejezdy)
- Odstraňování slabých míst pěší infrastruktury
Elektromobilita v Ostravě
Situace dnes
- 25 nabíjecích stanic (zdroj)
- 8 elektrobusů, letos přibude dalších 24 a 5 nabíjecích stojanů pro průběžné nabíjení ve standardu Oppcharge, které umožňuje rychlé doplňování energie během provozu
- Podíl bezemisních vozidel v dopravním podniku je 52 % (233 tramvají a 65 trolejbusů)
Plány do budoucna
- Bezplatné parkování pro elektromobily v centru
- Výstavba dobíjecích stanic na 18 místech spolu s firmami na podzim 2022 a další pak na jaře 2023
- Vybudování nabíjecích stanic (11 kW) na sídlištích – nabíječky se umístí přímo na sloupy veřejného osvětlení nebo na menší sloupky u parkovacích míst
- Dobíjecí stanice elektromobilů s možností odstavení vozidla v centrální části města
- Výstavba městských parkovišť u významných budov a institucí včetně stojanů pro nabíjení elektromobilů
- Podpora pro carsharing (sdílení vozidel)
- Stavba tramvajové trati v Ostravě Porubě
- Rozšíření provozu trolejbusů prostřednictvím nových parciálních trolejbusů (s trakční baterií), které částečně nahradí několik autobusů
- Plán na zprovoznění prvních 5 kusů autobusů s vodíkovým pohonem
Elektromobilita v Plzni
Situace dnes
Plzeň patří v městské hromadné dopravě mezi nejekologičtější města v České republice. Více než 2/3 vozidel MHD využívají elektřinu. Pro tramvaje se aktuálně staví nová moderní vozovna s jednou z největších zelených střech v České republice o ploše 13,5 tisíce m2.
V Plzni navíc nyní jezdí již 40 bateriových trolejbusů, kterým trakční baterie nabíjené za jízdy dodávají nezávislost a flexibilitu, a každým rokem přibývají další při pravidelné modernizaci vozového parku.
Plány do budoucna
- Aktuálně probíhá příprava „Koncepce elektromobility na území města Plzně“
- Pilotní projekty v oblasti výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily a elektrokola
- Projekt elektrifikace MHD na Severní Předměstí, kde bateriové trolejbusy nahradí současné autobusové linky
- Další elektrifikace kratších úseků a linek především na tzv. tangenciálních spojeních neboli linkách spojujících lidnatá předměstí
Elektromobilita v Liberci
Situace dnes
- Bezplatné parkování elektromobilů
- Snaha o zvýšení kapacity sítě nabíjecích stanic
- Zpracovaný plán udržitelné mobility, který zahrnuje podporu bezemisní dopravy
- Liberec používá několik elektromobilů, Městská policie jeden plugin-hybrid vůz
- Hromadná doprava je elektrifikovaná díky tramvajím
- Elektrifikace autobusů zatím neprobíhá: „Testovali jsme několik elektrobusů od různých výrobců, ale zatím jsme nenašli nic, co by nám vyhovovalo,“ vysvětluje náměstek primátora pro technickou správu města Jiří Šolc
Plány do budoucna
- Vybudovat ve spolupráci s externím partnerem minimálně 15 nabíjecích dvojstanic po celém širším centru města
- Pořídit několik plugin-hybridů při obměně vozového parku města
Elektromobilita v Bratislavě
Situace dnes
- Přibližně 250 nabíjecích stanic
- V Bratislavě a okolí je nejvyšší koncentrace elektromobilů na celém Slovensku, proto je prioritou plán na další rozvoj nabíjecí infrastruktury
Plány do budoucna
- Projekt Urban-E, jehož cílem je rozvoj elektromobility, podpora rozšiřování nabíjecí infrastruktury a propojení na jiné druhy dopravy. Dokončen má být v letošním roce
- Rozvoj městské sítě nabíjecích stanic v rezidenčních zónách zejména na sídlištích, kde nejsou jiné možnosti nabíjení
- V příštích letech by se mohlo vybudovat více než 300 takových nabíjecích stanic
Elektromobilita v Košicích
Situace dnes
- V Košicích jsou průkopníky v zavádění elektrobusů do MHD
- Aktuálně provozují 23 elektrobusů (přibližně 10 % všech autobusů dopravního podniku města Košice)
Plány do budoucna
- Město se uchází o dotace EU na nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel
- V současnosti aktualizují strategický dokument, který počítá s postupnou výměnou trolejbusů za parciální trolejbusy
- Připravují koncept Mobilita jako služba (MaaS), který má za cíl snížit podíl automobilové dopravy ve městě. Tento koncept umožňuje jednotnou platbu za MHD, sdílená kola a další prostředky
- Od podzimu 2021 testují pilotní projekt aplikace Antik SmartWay, která nabízí lístek na MHD s možností přepravy „na poslední míli“ v ceně
Elektromobilita v Prešově
Situace dnes
- 6 nabíjecích stanic pro elektromobily, 1 nabíječka pro elektrokola
- 400 sdílených koloběžek a 200 sdílených kol po celém městě
- 8 cykloboxů využívajících solární energii
- 40 ekologických autobusů a trolejbusů v provozu
- Funkční systém přenosu dat z vozidel MHD (přenos dat na informační tabule a aplikace MHD Prešov pro cestující)
Plány do budoucna
- Nákup 10 parciálních trolejbusů a 4 městských automobilů s alternativním pohonem
- Modernizace několika kilometrů trolejbusových tratí a výstavba zcela nových úseků
- 4,3 km nově vybudovaných cyklostezek
- Prešov má Strategii udržitelného rozvoje dopravy ve městě do roku 2040, takzvaný Masterplán, který počítá s modernizací vozového parku, infrastruktury a smart řešeními v dopravě
Elektromobilita v Žilině
Situace dnes
- 10+ nabíjecích stanic
- Budování nabíjecí infrastruktury se řídí koncepcí rozvoje elektromobility ve městě z roku 2018
- Město přijalo interní strategii podpory budování nabíjecí infrastruktury, a to například formou pronájmu vhodných pozemků nebo parkovacích míst
- Samotné provozování nabíjecích stanic se sofistikovanou technikou, pravidelnými investicemi a konkurencí nechává město na soukromých provozovatelích
- Město ve svém vozovém parku provozuje jedno plně elektrické vozidlo
- Dopravní podnik provozuje hybridní a elektrické autobusy, doplněné o plně elektrické trolejbusy a moderní naftové autobusy
Plány do budoucna
- Žilina bude nadále pasivním partnerem při rozvoji elektromobility a zároveň i vodíkové infrastruktury
- Nové stavby včetně parkovacích míst musí být vybaveny nabíjecí infrastrukturou
- 30 % míst v parkovacích domech bude určeno k nabíjení
Elektromobilita v Nitře
Situace dnes
- 10 nabíjecích stanic po celém městě provozovaných soukromými společnostmi
- 2 elektromobily pro městský úřad a městskou policii
- V roce 2022 se kompletně vyměnil vozový park MHD: 80 nových autobusů splňuje nejnovější emisní normu Euro 6
- Dokončují se cyklotrasy a cyklogaráže po městě
Plány do budoucna
- Nitra eviduje zájem soukromých společností rozvíjet ve městě další infrastrukturu pro elektromobily
- Připravují nové cyklotrasy
Elektromobilita v Budapešti
Situace dnes
- 555 veřejně dostupných nabíjecích stanic, jejich počet neustále roste
- 30–40 % sdílených vozidel jsou elektromobily
- 50 autobusů jezdí na plynový pohon, 20 na elektrický pohon, zbytek (cca 1 400) využívá naftový pohon
- Plánuje se okamžitá výměnu téměř poloviny naftových autobusů
- V Budapešti jezdí také 140 trolejbusů, 100% poháněných elektřinou, 80 z nich je schopno i bezdrátového provozu díky vestavěné baterii
- 63 % všech cest MHD dnes obstarají elektromobily (tramvaje, trolejbusy, metro)
Plány do budoucna
Cílem budapešťského plánu udržitelné mobility, BMT, je snížit emise z dopravy a upřednostnit udržitelné způsoby dopravy. Budapešť si klade za cíl do roku 2030 zvýšit podíl na osobokilometrech u:
- veřejné dopravy ze současných 42 % na 50 %
- chůze z 9 % na 15 %
- cyklistiky z 1 % na 5 %
Plán dále stanovuje několik provozních cílů:
- Logistika: Pro snížení zátěže životního prostředí budou preferovány způsoby dopravy šetrné k životnímu prostředí (železnice, vodní, elektrická, nákladní)
- Nákup vozidel s nulovými emisemi: rozšíření sítě trolejbusů, nákup samojízdných trolejbusů a elektrobusů
- Taxislužba: upřednostňování vozidel na alternativní pohon (podpora nákupu elektromobilů, instalace nabíječky pro taxi)
- Sdílená mobilita: podpora regulace vozového parku elektrických vozidel
Elektromobilita v Miskolci
Situace dnes
- Rozvoj cyklistické infrastruktury a služeb elektrokol
- Přepracování strategie udržitelné městské mobility
- 75 nových autobusů na CNG, které splňují nejnovější emisní normu Euro 6
- Doprovodná CNG plnicí stanice otevřená také osobním vozidlům a firmám
Plány do budoucna
- 2021–2022: Pořízení 6 menších autobusů na CNG, 10 elektrických autobusů
- 2022–2025: Obměna celého dieselového vozového parku za elektrobusy, vybudování dynamicky nabíjené sítě elektrobusů
- 2025–2032: Výměna autobusů CNG za elektrobusy (v provozu již bude 132 elektrobusů), snížení celkového počtu vozů o 3 %
- Po roce 2037: Celý vozový park složený výhradně z elektrobusů
Související články
- Dobíjecí stanice pro elektromobily stavíme po celém světě. Podívejte se
- Kamiony vymění naftu za elektřinu a vodík. Už je to „jen“ otázka času a peněz
- Ověřeno: Nové letecké palivo snižuje emise CO2 o tři tuny
Datum vydání: 27. června 2022